A sikeres tartalommarketing (content marketing) jól támogatható megtervezett, kulcsszavakra épített, rendszeres SEO cikkekkel. Ez az ipari szektorban sincs másképp. Sőt, egy professzionális, edukatív blog nemcsak keresőoptimalizálási, hanem fontos bizalomépítési célokat is szolgálhat.

Miért is írunk erről?

Ha a content marketingre építünk marketingtevékenységünk során, nem csupán az olvasóknak készítjük a webes tartalmat, a Google szempontjai alapján is értékesnek kell lennie a cikkeinknek.

Ügyfeleink példáin keresztül mutatjuk be, hogy mi mire ügyelünk marketing szövegírás során. Az alábbiakban röviden bemutatjuk, hogy mi a SEO szövegírás, illetve milyen tartalmi és technikai szempontokat érdemes követni a maximális eredményért.

Mi a SEO szövegírás?

SEO szövegírás alatt olyan marketing szövegírást értünk, amely a megfelelő kulcsszavakra fókuszálva egyszerre igyekszik értékes tartalmat előállítani az olvasónak és a keresőmotorok algoritmusainak. Magyarul egyszerre élvezhető és hasznos, amit írunk.

A jó SEO cikk mindkét szempontot érvényesíti, jól olvasható, a felhasználók számára értékes tartalmat közöl, ugyanakkor a marketingcélnak alárendelt, valamint a keresők technikai működését is figyelembe veszi és érvényesíti a szövegben, Ha csupán az lenne a célunk, hogy érdekes tartalmat nyújtsunk olvasóinknak, akkor előfordulhat, hogy kihagyunk fontos kulcsszavakat, ezáltal nem, vagy nem a keresett kifejezésekre rangsorolódunk a Google-ben, és potenciális látogatókat veszítünk. Ezzel ellentétben, ha csak a kulcsszavakra koncentrálunk, akkor élvezhetetlen lesz a tartalom.

Milyen tartalmi szempontok szerint épül fel egy SEO cikk?

Mitől lesz egy blog érdekes és jól olvasható?

Egy biztos: több ≠ jobb.

Számos olyan trükk, illetve könnyen használható elem létezik, ami egyszerre javítja az olvashatóságot és támogatja az oldal helyezését a keresőben. Ezekből mutatjuk meg a leghasznosabbakat.

1. Átlátható struktúra, tördelés

A mai rengeteg digitális tartalmat fogyasztó olvasónak gyorsan elmegy a kedve a hosszú, végeláthatatlan tartalmaktól. Már azzal rengeteget javítunk a felhasználó élményen, ha átláthatóan strukturáljuk és tördeljük a szöveget.

A legjobb élményt az adja, ha az olvasó már eleve tudja, hogy mit vár egy cikktől és mire számíthat, amit már az elején a bevezetésben érdemes közölni. Nem véletlenül váltak rendkívül népszerűvé a listás, felsorolós blogok, mint például “5 legfontosabb dolog, amit a SEO-ról tudnod kell”.

Pro tipp: Strukturáljuk a tartalmat úgy, mintha valóban edukálni akarnánk az olvasót. Definiáljuk a fontos fogalmakat, mielőtt rátérünk a lényegre és készítsünk jól áttekinthető listákat! Fontos viszont ügyelni rá, hogy a bevezető szakasz ne legyen túl hosszú, hogy ne veszítsük el az olvasó figyelmét, mielőtt még a lényegre térnénk.

Milyen eszközökkel támogatható még az átláthatóság egy SEO cikkben?

  • SEO fókuszú összefoglalással a cikk elején és végén egyaránt,
  • Kiemelt szövegrészek használatával,
  • Dátum hozzáadásával,
  • Felsorolások készítésével.

2. Tarts az oldalon az olvasót

Amikor valaki egy keresőmotoron keresztül megtalálja a weboldalad két dolog történhet:

  1. Rögtön elhagyja az oldalt.
  2. Marad az oldalon és elkezd nézelődni, olvasgatni.

Ha az utóbbi történik, akkor a Google azt gondolja, hogy ez egy érdekes weboldal lehet, ezért megéri feljebb rangsorolni a releváns keresésekben.

Hogyan lehet elérni, hogy a látogatók minél több időt töltsenek el az oldalon?

Erre rengeteg módszer létezik, most a számunkra beváltakat mutatjuk be, amelyek egy-egy blogban is könnyen alkalmazhatók:

Aktuálisan elérhető termékek ajánlása

Helyezzük el az aktuálisan elérhető, releváns termékeket a blogbejegyzésbe is, akár szimpla ajánlással és linkeléssel, akár egy egyedileg beillesztett kóddal.

Ezzel a stratégiával mi a Hitelpont esetében éltünk, ahol a korábbi, strukturált SEO munka eredményeképp bizonyos kulcsszavakra rengeteg organikus látogató érkezik az oldalra. A hirtelen megugró látogatószámot úgy használtuk ki, hogy a valós értéket közlő, nagyon informatív blogposztokat kiegészítettük termékajánlókkal, így az érdeklődő látogatók a blogból rögtön a termékoldalra tudnak navigálni.

A Hitelpont blogjában elhelyezett termékajánlók

További tartalmak linkelése

A kapcsolódó tartalmak linkelése ma már rengeteg WordPress, vagy hasonló tartalomkezelő (CMS) rendszerben, sablonban alapfunkció, de akár manuálisan is megoldható. A logika ugyanaz, mint a termékek esetében. Ha a látogató érdekesnek találta a cikket, ajánljunk fel neki hasonló, releváns tartalmakat.

Kapcsolódó cikkek szekció a Hűtőépítő hűtőkamra termékoldalán

Empátia az olvasóval

Már a szöveg felépítésében törekedhetünk arra, hogy minél jobban felkeltsük az olvasó érdeklődését, és ezáltal tovább az oldalon tartsuk.

Hogyan lehetséges ez?

Már a cikk elején reflektáljunk egy olyan problémára, ami őt személyesen érinti. Nagyon fontos, hogy itt ne általánosítsunk, ne higgyük azt, hogy a környezetvédelem vagy a világbéke mindenkit személyesen érint. Ismerjük meg minél jobban, hogy mi is foglalkoztatja őt.

Törekedjünk arra, hogy már a bevezetésben eltaláljuk azt a „pain point”-ot, problémakört, amivel a célközönség küzd, és tegyünk rá ígéretet, hogy a továbbiakban értékes tartalmat talál ebben a témában.

Fontos a vizualitás

Segítsük a tartalomfogyasztást vizuális eszközökkel is. Egy-egy saját illusztráció, infografika nagyon értékes tartalommá válhat, ami egyszerre segíti az információ átadását és a brand megismertetését, illetve a továbbiakban egy jól sikerült illusztráció iparági benchmark-ká válhat és számos backlinket (tartalomra mutató külső hivatkozások, melyek növelik a weboldal digitális lábnyomát) szerezhetünk vele. A szöveges tartalmat érdemes néhány bekezdésenként egyébként is egy-egy képpel megbontani.

A KleanLabs számára készített infografikánk a központi légkezelő rendszerekről

Milyen vizuális eszközökkel tehető a szöveges tartalom érdekesebbé?

  • Vastaggal szedett, dőlt betűs, aláhúzott kiemelésekkel,
  • kontrasztos linkekkel,
  • felsorolásokkal,
  • kiemelt idézetekkel, “block quote-okkal”.

Milyen technikai szempontokra érdemes ügyelni a SEO szövegírásnál?

A Google természetesen nem elolvassa és élvezeti érték szerint rangsorolja az egyes tartalmakat, hanem számos metrikát, paramétert figyel. Ezek közül sok olyan paraméter van, amiket egy olvasó nem, vagy csak alig venne észre – ezeket hívjuk technikai szempontoknak a SEO szövegírásban.

Hogyan javíthatunk technikailag a SEO cikkek helyezésén a Google-ben?

1. Core Web Vitals, azaz alapvető felhasználói élmény mutatók

A Google már a Search Console-ban is elérhetővé tette a „Core Web Vitals” mutatóknak nevezett riportot, ami azt mutatja meg, hogy a Google metrikái alapján milyen felhasználói élményt nyújt a weboldalunk.

Miből számolja ki ezt a Google?

  • Mennyire gyorsan tölt az oldal a felhasználónak?
  • Mennyire mobilbarát a tartalom?
  • Mennyire biztonságos a weboldal?
  • Mennyi időt vesz igénybe a felhasználónak, hogy interakcióba lépjen (kattinston valamire, írjon, stb.)?
  • Mekkora az oldal vizuális stabilitása betöltés közben?

Ebből azt a következtetést szűrjük le, hogy rendkívül fontosak a jó technikai alapok és a folyamatos optimalizálás annak érdekében, hogy organikusan előre kerüljünk és ott is maradjunk a keresőkben.

Saját céljainkra fejlesztett sablonunk kapcsán rengeteg energiát fektettünk az utóbbi időben abba, hogy minél magasabb technikai pontszámokat tudjunk mi is elérni az ügyfeleink weboldalával.

Hamarosan induló, legújabb ügyfél oldalunknál sikerült jelentős előrelépéseket tennünk, úgy gondoljuk, sikerült kihozni a WordPress-ből a maximumot.

2. Kulcsszavak stratégiai elhelyezése

Miután a kulcsszókutatás során meghatároztuk azokat a kulcsszavakat, amelyekre tartalmat gyártunk, fontos, hogy a kulcsszó ne csak a SEO cikk témáját és esetleg címét adja, hanem még számos helyen visszaköszönjön.

Pro tipp: Ha a termékoldalakat vagy termékkategória oldalakat a legfontosabb kulcsszavakra optimalizáljuk, akkor a blogcikkeket érdemes a témához kapcsolódó specifikusabb, long-tail keyword-ökre optimalizálni, amelyekre többnyire alacsonyabb a verseny.

Hogy néz ez ki a gyakorlatban?

Vizsgáljuk meg például ezt a hűtőajtó kulcsszó példáján keresztül. Ügyfelünk termékoldalai a hűtőkamra ajtó kulcsszóra vannak optimalizálva. Ugyan a hűtőajtó inkább egy kiskereskedelmi kulcsszó, de esetenként B2B gyártók körében is megéri foglalkozni velük. Tehát amikor azt vizsgáljuk, hogy milyen témájú SEO blogbejegyzésekkel tudnánk támogatni a termékoldalakat, akkor elkezdjük vizsgálni a hosszabb, specifikusabb, úgynevezett long-tail kulcsszavakat.

Google javaslatok a hűtőajtó kulcsszó után

Ezek azok a kifejezések, amelyekre gyakran keresnek rá együtt, ezért automatikusan felajánlja nekünk egy keresés alkalmával a Google. Esetünkben például a hűtőajtó szigetelést.

Verseny a hűtőajtó és hűtőajtó szigetelés kulcsszavakra a KeywordTool adatai alapján

Amikor azt vizsgáljuk, hogy hűtőajtóra vagy hűtőajtó szigetelésre célszerű tartalmat készíteni, rendszerint azt találjuk, hogy a long-tail kulcsszavakra alacsonyabb a verseny, természetesen alacsonyabb keresési mennyiségek mellett. Ezek az adottságok nagyon jól kihasználhatók egy SEO blogcikknél.

A Hűtőépítő blogjába felkerült tartalom

Milyen szempontokra érdemes a tényleges SEO szövegírásnál figyelni, miután a kulcsszót már beazonosítottuk a cikkhez?

A kulcsszóval szerencsére nem kell teletömni és élvezhetetlenné tenni a SEO cikket, mivel a Google a szinonimákat is felismeri a szövegben. Már az 1-2%-os kulcsszósűrűség is bőven eleget tesz a SEO irányelveknek, ami kb. 1-2 említést jelent 100 szavanként.

Van azonban néhány elhelyezés, ahonnan nem hiányozhat a kulcsszó, amire optimalizálni szeretnénk:

  • Metacím: Ez az 50-60 karakteres cím, ami a Google keresésekben is címként jelenik meg. Alapértelmezetten a SEO cikk címe lesz a metacím is.
  • Metaleírás: A metacím alatti kb. 160 karakteres leírás a Google keresésekben.
  • Cím: A SEO blogcikk címe (Headline1, vagyis H1 címsorban), érdemes lehet gyakran keresett kérdőszavas megfogalmazást alkalmazni, például: Hogyan javítsuk gyorsan…? Mire jó egy …? Miért jó a …? Melyik a legjobb…?
  • Alcímek, bekezdéscímek, H-tagek: A H2-es, H3-as, H4-es és esetenként H5-ös formázású bekezdéscímekbe is a lehető legtöbbször el kell helyezni a kulcsszót. A jól felépített tagolás nemcsak az olvashatóságot, de a rangsorolást is javítja.
  • URL cím: Alapértelmezetten a SEO blog címe lesz az URL cím, de érdemes figyelni arra, hogy ha megváltoztatjuk a címet, akkor az URL-ben a kulcsszó maradjon. A Google a rövidebb URL-t favorizálja, ezért érdemes a címet az URL-ben lerövidíteni, ha hosszúra sikerült.
  • Első bekezdés: Az első bekezdés SEO szempontból sokkal fontosabb szerepet játszik, mint az összes többi. Már a SEO cikk elején használni kell a kulcsszót ahhoz, hogy valóban arra a kulcsszóra tudjuk optimalizálni a tartalmat.

A Google egyik jelentős újabb fejlesztése, hogy már nem csak egyben vizsgálja az 1-1 URL-en található tartalmat, hanem bekezdésenként eltérő relevanciát tud rendelni a tartalomhoz. Ezért például érdemes lehet a fontosabb kulcskifejezéseinknek önálló definíciót írni a tartalmon belül is.

3. Linképítés

A releváns belső és külső linkek nem maradhatnak el egy profi SEO cikkből. A SEO cikkek belső linkelésével támogathatjuk a legfontosabb sarokkő tartalmakat, termékoldalakat. A témában releváns külső linkekkel pedig az adott területen erősíthetjük jelenlétünket.

A lényeg tehát: helyezzünk el minden SEO cikkben néhány belső oldalra és egy-egy releváns külső oldalra mutató linket!

4. Rendszeres tartalomfrissítés

A korábbi, már meglévő tartalmak frissítése pozitívan befolyásolja a Google helyezést, mivel a kereső egyik szempontja a tartalom frissessége. Ha folyamatosan karbantartjuk a tartalmainkat, akkor a Google gyakrabban fogja az oldalt indexelni, mivel rendszeresen friss tartalomra számít. Ezzel a módszerrel relatíve kevés energiabefektetéssel érhetünk el jobb helyezést.

Mire ügyeljünk korábbi tartalmak frissítésekor?

  • Ellenőrizzük, hogy a keresési szándék valóban megfelel-e a kulcsszónak, és esetleg kell-e változtatni a megcélzott kifejezésen.
  • Lehetőleg bővítsük a SEO cikk tartalmát friss tartalommal, az évszámokat frissítsük mindig az aktuálisra.
  • Vizsgáljuk meg, hogy tudunk-e javítani a blogposzton a korábban említett SEO szempontok szerint: alcímek, belső linkelés, metaleírás, stb.

5. Kategorizálás, címkézés

A blogposztok kategorizálása és címkézése is lényeges eleme a SEO keresőoptimalizálásnak.

Megfelelő címkézéssel biztosíthatjuk, hogy adott témában, egy-egy termékoldalon a „további ajánlott tartalmak” között tényleg csak a releváns tartalmak jelenjenek meg. A korábban említett példánkban a hűtőkamra ajtó termékoldalon címkék segítségével csak azok a blogok jelennek meg, amelyek ebben a témában íródtak.

A kategorizálással pedig a felhasználót tudjuk azokhoz a tartalmakhoz navigálni, amelyek számára érdekesek.

+1 Rendszeres, strukturált tartalomgyártás

Tapasztalatunk szerint talán ez mind közül a legfontosabb, mert az üzenete egyértelmű: az oldal folyamatosan fejlődik, növekszik, érik.

Ha pusztán digitális lábnyom szemszögéből közelítjük meg, akkor könnyen belátható, hogy minden egyes releváns cikkünk növelni fogja a weboldalunk tartalmi súlyát, egyre több kulcsszóra lehet a szövegeinket felépíteni, és a teljes oldalunk domain súlya növekedni fog. Iparos piacon ez már önmagában elég tud lenni ahhoz, hogy piacvezető szerepet érjünk el, illetve a legfontosabb, specifikus műszaki kifejezéseket uraljuk.

Ismét a Hitelpont példáját hozhatjuk fel, ahol a „vállalkozói hitel” kifejezésre eleinte nem is építkeztünk, mert úgy gondoltuk, hogy mivel itt vannak a legnagyobb keresési mennyiségek, a piac nagy – kereskedelmi banki – szereplői azt évek munkájával már uralják. A SEO-zott content marketinget messzebbről indítottuk, kevésbé kompetitív és specifikusabb kifejezésekre kezdtünk el írni. 6-8 hónap után azonban sikerült olyan domain erőt és relevanciát felépíteni, hogy a direktebb kulcsszavakra is első találati oldalra érkezett az oldal.

A tartalom rendszeres bővítésének van még egy, nem elhanyagolható szempontja, ugyanis minden egyes cikkel erősödünk a konkurenseinkhez képest. Szokták mondani, hogy a SEO-t hosszú távú befektetésnek kell tekinteni, de a másik oldalról nézve ez azt is jelenti, hogy nagyon nehezen behozható versenyelőnyre lehet vele szert tenni.

Hogyan befolyásolja az AI a 2024-es SEO trendeket?

Az AI használata jelentősen megváltoztatta a tartalomgyártás metodikáját, ahogy a tartalomfogyasztási szokásokat is. A felhasználók sokkal hatékonyabb keresési eszközöket fogadnak el, ami azt jelenti, hogy válaszokat keresnek, nem csupán egy weboldalt.

Ha pedig ennek az igénynek a mentén gondoljuk újra a SEO stratégiánkat, akkor nagyobb hangsúlyt kap a felhasználók specifikált igényeinek kielégítése, ami növelheti a bevételt és a ROI-t is. Ez persze nem azt jelenti, hogy a rangsorolás ne lenne fontos, de a megszokott KPI-k helyett ajánlott a konverziós arány növelésére koncentrálni.

A Google AI felfedezi, hogy az adott témában a weboldal magas relevanciával rendelkezik és informatív, így a rangsorolásban is előrébb helyezkedhet.

Mindezek mellett érdemes a CTA-kat is úgy kialakítani, hogy azok egy problémakörre adjanak megoldási kínálatot, és rövid úton eljuttassák az olvasót a döntési helyzetbe.

3 hasznos SEO stratégiai tipp 2024-re

Fókuszáljunk az élményre és a szakértelemre

Érdemes a szakterület specialistájává válni, ezzel is magunkhoz láncolva az olvasót, aki legközelebb is hozzánk fordul majd kérdés esetén. Ez nem csupán az elköteleződést, de a hitelességet is növeli, az indexelésről nem is beszélve.

Ismerjük meg a felhasználók tartalomfogyasztását

Fontos informálódni az adott témában a felhasználók tartalomfogyasztási szokásairól. 2023-ban a fogyasztók több típusú tartalommal is fogyasztanak, ami előreláthatólag 2024-ben sem lesz másképp. Sok területen például előtérbe kerültek a videós tartalmak, ami persze nem azt jelenti, hogy ezeket ne kéne SEO szempontból is optimálisan publikálni. Érdemes kicsit elmerülni a fogyasztási szokásokban, ami lehetővé teszi, hogy megértsük a felhasználók elvárásait a megadott kulcsszavak, hashtagek és ötletek körüli tartalmi megoldásokkal kapcsolatban.

Partneri kapcsolatok előtérbe helyezése

A partneri együttműködések a linképítésnek köszönhetően a hitelesség mellett a Google-ben történő pozicionálására is kedvezően hatnak. Egy olyan világban, ahol a figyelem drága, a márkáknak a láthatóságon túl kell lépniük, a hatékony kapcsolódás és elköteleződés érdekében.

Összességében elmondható, hogy 2024-ben a SEO szövegírás terén a konverziót növelő tartalomgyártás lesz a középpontban a Google rangsorolással szemben, ami mellett persze nem elhanyagolhatóak az oldal gyors betöltési mutatói, a hitelesség sem. Ezek egymást erősítve működnek a leghatékonyabban.