Ipari szemüvegen keresztül mutatjuk be, hogy mi a kulcsszókutatás és miért kell az ipari vállalatoknak ezzel foglalkozni. Nem utolsó sorban fényt derítünk arra is, hogy az ipari beszerzés átalakulásának milyen folyamatai vezettek el oda, hogy ma már szinte megkerülhetetlen a SEO, azaz keresőoptimalizálás, és a rendszeres content marketing, azaz szakmai szövegírás, blogolás.

Nem célunk, hogy ügyfeleink elvesszenek a szakzsargonban, ezért egyszerűen az Ő szemszögükből mutatjuk be a kulcsszókutatás folyamatát, amely a tudatos digitális stratégiához vezető nulladik lépés.

Cikkünkben választ kaphatsz arra, hogy…

  • A SEO-n belül mi a szerepe a kulcsszókutatásnak?
  • Miért hasznos az ipari szereplőknek?
  • Milyen folyamatok hatására nőtt meg a content marketing szerepe?
  • Milyen módszertannal találjuk meg a releváns kulcsszavaidat?

Mi a kulcsszókutatás?

A kulcsszókutatás a SEO munka és a tartalommarketing előkészítése. A kutatás során azonosítjuk azokat a releváns kulcsszavakat, amelyekre ügyfeleink digitális tartalmait optimalizáljuk (magyarul eldöntjük, hogy milyen kifejezéseket alkalmazzunk szövegírás során). Így a Google-ben az aloldalak és a blog is releváns kulcsszavakra fognak rangsorolódni.

A kulcsszó vagy keresési kifejezés lehet egy szó vagy akár egy több szavas, egészen konkrét kifejezés. Utóbbira rend szerint sokkal könnyebb rangsorolódni a Google-ben, mint egy egyszavas kulcsszóra.

Milyen eredmények érhetők el keresőoptimalizálással? Böngészd végig esettanulmányunk ITT, melyben ügyfelünk példáján keresztül mutatjuk be, hogy a tudatosan tervezett, intenzív content marketinggel milyen fejlődést lehet elérni az organikus látogató szerzésben!

Miért hasznos minden ipari gyártónak és mérnöki szolgáltatónak a kulcsszókutatás?

Az ipari szegmensben a Google keresések jellemzően erős érdeklődési, tájékozódási, akár konkrét beszerzési szándékot takarnak. Érdemes már ebben a korai fázisban megragadni a potenciális ügyfél figyelmét és megismertetni vele a termékünket, szolgáltatásunkat, illetve a márkánkat. Így nagyobb eséllyel tart majd minket számon az alternatívák között, amikor mérlegel a beszerzés során.

A Google keresőkről tudjuk, hogy az adott témában érdeklődnek. Az ipari szektorban ez általában kis számosságú keresést, de jól azonosítható közönséget jelent. Ráadásul ez egy sokkal “melegebb” közönség, mint például egy újság vagy banner hirdetés esetében, ahol a célközönség nagy része nem is érdekelt a témában.

Érdemes ezt proaktív, célzott marketing tevékenységgel kihasználni.

Arról, hogy a tudatosan felépített marketing és a hirdetések között mi a különbség, ITT olvashatsz.

A digitalizáció egyre nagyobb nyomást gyakorol a beszerzőkre

Az ipari termékek és szolgáltatások piaca tradicionálisan bizalomra épülő iparág. Míg azonban korábban a személyes kapcsolatok, egy-egy kézfogás egy expón adták a bizalom forrását, a digitális forradalom ezt gyökeresen megváltoztatja.

Egyre szélesebb körben szereznek beszerzési döntési kompetenciát a digitálisan érett Y generációs menedzserek. Ennek is köszönhetően az új beszerzési források utáni kutatás, főleg az import termékek esetében, elképzelhetetlen online informálódás, keresések nélkül. Az exportőrök szakértelmet sugárzó digitális jelenlétükkel alapozzák meg a bizalmat és építik ki ismertségüket az érdeklődőkben. Enélkül exportálni új ügyfeleknek a mai világban óriási kihívás.

Úgy gondoljuk, hogy ennek a változásnak még mindig a korai fázisában vagyunk, azonban egyre gyorsuló mértékben zajlik a folyamat.

Természetesen a beszerzőkön is egyre csak nő a nyomás, hogy a legjobb feltételeket kínáló beszállítót találja meg. A legtöbb esetben a legversenyképesebb beszállító partnert már a kapcsolati körön túl, tágabb piacon kell keresni. A B2B weboldalak szerepe tehát egyre inkább felértékelődik.

Hogyan épít bizalmat egy professzionális weboldal?

  1. Adott iparág piaci szereplőjeként – a releváns keresési kifejezésekre – megismerik a céget.
  2. A szakértelmet sugárzó weboldal növeli a bizalmat az érdeklődőben.
  3. Az edukációs tartalom, blog bejegyzések az érdeklődők számára releváns kérdésekben tovább építi a hiteles képet.

A Google szerepe felértékelődött a beszerzésben

Az átlagember digitális érettségének növekedésével bevett viselkedésminta, hogy információt, visszaigazolást, biztonságot keresünk a keresőkben, ami a B2B beszerzésekre is egyre inkább igaz.

Ha a beszerzőkhöz proaktívan szeretnénk kommunikálni, akkor érdemes már a korai fázisban ismertséget és bizalmat építeni.

0. Lépés: A keresési szándék azonosítása

“Ipari padló csiszolás” kifejezésre az első találatok között hirdetésekkel találkozunk

Vizsgáljunk meg egy olyan szituációt, amikor egy vállalat a főtevékenységéhez nem kötődő beszállítót keres egy speciális feladatra, például az üzemi padlót akarja lecsiszoltatni. Mivel ez a mindennapi üzleti tevékenységén kívül esik, nem valószínű, hogy a meglévő beszállítói kör ezt el tudja látni. Mit tesz ilyenkor? Új szolgáltatót keres a Google-ben.

Mindezek természetesen nem azt jelentik, hogy minden árajánlatkérés mögött részletes Google keresés zajlik. Azonban, ha azonosítani tudjuk a keresési szándék volumenét és irányvonalát, arra már biztonsággal alapozhatjuk saját tartalommarketingünket SEO szövegírással és, mivel valós érdeklődés húzódik mögötte. Ez az, amire a kulcsszókutatást is alapozzuk.

Miért kezdünk MINDEN SEO munkát kulcsszó kutatással?

Ahhoz, hogy valós eredményt érjünk el keresőoptimalizálással, a weboldal vagy a hirdetés tartalmát minden esetben össze kell hangolni a keresési szándékkal, függetlenül attól, hogy organikusan vagy fizetett módon várjuk az eredményt.

Tehát röviden a kulcsszókutatásunk eredményeit összevetjük a valós Google keresésekkel és az adott cég saját organikus jelenlétével, illetve üzleti céljaival.

Egy szemléletes példa arról, hogy az összehangolás miért olyan fontos a kulcsszókutatásban

Munkagép szerelék csatlakozónál gyorscserélőre vagy gyorscsatlakozóra optimalizáljunk?

A keresési mennyiségekből egyértelműen az rajzolódik ki, hogy munkagép szerelék témában gyorscsatlakozóra kellene optimalizálni, de egy praktikus próbakeresés után megállapíthatjuk, hogy a gyorscsatlakozó kulcsszóra érkező keresési szándék a cső gyorscsatlakozókra vonatkozik. Tehát nagy hiba lett volna a SEO szövegírást arra optimalizálni mivel a piac egy teljesen más terméket ért a gyorscsatlakozó alatt.

Gyorscsatlakozó kulcsszóra érkező képtalálatok a Google-ben

Hogyan jöttünk erre rá?

Egy Google keresésből és a Google Search Console eredményeiből rögtön egyértelműen kiderült. Utóbbiból jól látszik, hogy ügyfelünk termékét – a szándékainknak megfelelően – a gyorscserélő keresőszóra találják meg.

A Google Search Console-ból kiderült, hogy a kattintások és megjelenések zöme gyorscserélő kulcsszóra érkezik

A világ legjobb terméke sem fog magas eladásokat generálni, ha a potenciális ügyfelek nem találnak rá. Fontos, hogy arra a nyelvezetre építsünk weboldalt, url struktúrát, sitemap-et, menüpontokat, tartalmat, blogot, amire valóban sok keresés érkezik. Nem létező piacra felesleges elpazarolni az erőforrásokat. Egy weboldal fejlesztése jelentős beruházás, ha csak utána derül ki, hogy nem a megfelelő kifejezésekre terveztük a menüstruktúrát, sok erőforrás veszik kárba.

Az értelmezhető keresési mennyiségre épített megalapozott kulcsszó stratégia mindenkinek biztonságot ad. Ügyfelünk biztos lehet abban, hogy termékének vagy szolgáltatásának van piaca. Mi, mint ügynökség, pedig tudjuk, hogy hosszú távon organikusan, rövid rávon fizetett, adat alapú hirdetésekkel rentábilisan eredményt tudunk elérni.

Mindez egyszerűnek tűnik, de igényel némi elemzést, tudatos tervezést és konzisztens megvalósítást. A továbbiakban ennek a menetét mutatjuk be.

Hogyan zajlik a kulcsszókutatás?

Különböző kulcsszókutató szoftverek becslést tudnak adni arra, hogy egy adott kulcsszóra hányan keresnek rá a Google keresőjében. A Google Search Console pedig megmutatja, hogy a saját weboldalunk, milyen kulcsszavakra, hányszor listázódik a Google találati listájában.

Ezekre alapozva alkotjuk meg ügyfeleink kulcsszó stratégiáját, összevetjük ügyfeleink termékeivel és szolgáltatásaival, melynek eredményeképp azonosítjuk azokat a kulcsszavakat, amelyekre érdemes a weboldal tartalmát optimalizálni.

Vizsgáljuk meg a folyamat 5 lépését az ipari árnyékolók példáján keresztül!

1. Lépés: Releváns témák azonosítása

A kulcsszókutatás első lépéseként összegyűjtjük azokat a fő témákat, amelyek lefedik egy adott ügyfelünk tevékenységét, szolgáltatásait, termékeit.

Egy árnyékolástechnikával foglalkozó cég esetében ez lehet:

  • kültéri árnyékolás: redőny, zsaluzia, lamellás árnyékoló.
  • beltéri árnyékolás: roletta, reluxa, szalagfüggöny.

2. Lépés: Egyeztetés a keresési szándékkal

Második lépésként megvizsgáljuk, hogy az adott témákban mely keresési kifejezéseket használja a piac. Fontos, hogy valóban arra a kifejezésre optimalizáljuk weboldalunk, ahogyan a piac keresi a terméket. Ez minden esetben eltér, egyedileg logikusan végig kell gondolni, hogy mely kulcsszavak relevánsak. Ebben gyakran segítségünkre válik, ha az ügyfél fejével gondolkozunk, aki gyakran inkább megoldást keres egy problémára, mintsem konkrét terméket.

Kültéri árnyékolásra keresve

A példánkban “kültéri árnyékolás” kulcsszóra érkezett kereséseket vizsgálva jól látszik, hogy a piac “kültéri árnyékoló”-ra keres inkább.

3. Lépés: Trendek azonosítása

A keresési mennyiségek havi lebontásából kirajzolódhatnak trendszerűségek, amelyeket szintén érdemes figyelembe venni. Az erőforrások allokálását azokra az időszakokra időzítjük, amikor fokozott aktivitást látunk a piacon.

A gyakorlatban az árnyékolók esetében ez azt jelenti, hogy a nyári hónapokban intenzívebben gyártunk tartalmat a releváns kulcsszavakra.

4. Lépés: Konkurencia és versenyelemzés

A konkurencia elemzése során megvizsgáljuk, hogy az általunk célzott kulcsszavakra mekkora a verseny. Mivel a verseny a hirdetési költség árára és a kulcsszóra való optimalizálás nehézségére is hatással van, magas verseny mellett – főleg a nemzetközi piacot vizsgálva – eltérő stratégiát kell alkalmazni.

A kültéri árnyékoló kulcsszóra közepes versenyt mutat a Keyword Tool kulcsszó elemző szoftver

Általában elmondható, hogy a nagyobb keresési mennyiség nagyobb versennyel párosul. Ez azt is jelenti, hogy a piac általában éretebb, tapasztaltabb, nagyobb költségvetéssel versenyez. Vagyis ha egy kompetitívebb piacon szeretnénk eredményeket elérni, akkor nagyobb befektetésre lesz szükségünk.

Ezzel ellentétben viszont, ha olyan kulcsszót találunk, amelyre kevés keresés érkezik alacsony verseny mellett, az ipari szektorban érdemes lehet vele foglalkozni. Gondoljunk csak bele, ha a 10-20 kulcsszó havi néhány tíz keresése összeadódik, és abból 1-2 árajánkérés érkezik, már annak is jelentős hatása lehet a bevételre.

A korábbi példában szereplő ügyfelünk weboldalára a legtöbben a trágyavilla, raklapvilla és kanál köröm kulcsszavakra keresve találnak rá a Google Search Console alapján

5. Lépés: Saját kulcsszavak meghatározása

Az utolsó lépésben összegezzük az elemzés során gyűjtött információkat és meghatározzuk azt a néhány fő kulcsszót, amelyre ügyfelünk weboldalát célzott marketing szövegírással optimalizáljuk.

A végső kulcsszó stratégia kialakításához tehát figyelembe vesszük:

  • a vállalat tevékenységeit, termékeit,
  • a keresési szándékot,
  • a keresési mennyiségeket,
  • a keresési trendeket, ciklikusságot,
  • és a konkurenciát is.

Arról, hogy hogyan is történik a meghatározott kulcsszavakra a SEO optimalizált tartalommarketing, hamarosan egy következő cikkünkben olvashatsz.