Az ipar munkaerő-igényére törvényszerűen csak lassan tud választ adni az egyetemi képzés. A Formula Student, illetve amerikai eredetije, a Formula SAE azonban évtizedek óta építi a közvetlen összeköttetést hallgatók és leendő munkaadóik között, tehát a megnövekedett mérnökigényre kész válasz. Így hiába meglehetősen költséges, mégis nagyon népszerű formája a gyakorlati képzésnek.

Ráadásul már évek óta nem csak külföldön! Korábbi magyar résztvevők 2016-ban rendezték meg először a FS East versenyt, ami a sikeres lebonyolítást követően bekerült a hivatalos nemzetközi versenynaptárba, és egyre több külföldi egyetem csapatát vonzotta. A Győrben indult sorozat 2022-ben a Hungaroringet töltötte meg egy hétre, 19 országból érkeztek csapatok, ami remekül illusztrálja, mennyire nem játék ez már.

Nem csak egy út vezethet győzelemre

Azt mondják, egy jól képzett mérnök a saját szakterületén túl is tájékozott. Ezért ami valaha szimpla versenyautó-építés volt, ma már komplex csapatverseny, ahol a dinamikus számok mellett statikus megmérettetések is vannak. Ráadásul nem csak belső égésű motorral szereltek (CV), de villanyautók (EV) és önvezető járművek (DV) is indulhatnak – egyes csapatok mindhárom kategóriában rajthoz álltak. Ez azt jelenti, hogy komoly kihívás a team összetartása, a munkaszervezés, amiért legtöbbször külön csapattag felel, és van egy terület, ahol végképp ki kell lépni a komfortzónából. Ugyanis minden csapat komplex, kidolgozott üzleti tervet kell prezentáljon egy szakmai zsűri előtt, akik a leendő befektetőket játszák.

A csapatok gyakran saját médiatartalmat gyártanak a részvételről

Statikus számok:
  • Mérnöki tervezés
  • Költség, gyártás és fenntarthatóság
  • Üzleti terv

Dinamikus számok:
  • Tapadás
  • Gyorsulás
  • Szlalom
  • Hosszú távú futam
  • Üzemanyag takarékosság

Az első helyért a piacon is bizonyítani kell

2022. Augusztus 8-12. között tehát őrülten zsezsgő fiatalok lepték el a Hungaroringet, de az üzleti tervek válogatása az egyik legelső program volt, mielőtt mindenki elfáradna. Az Ipari Marketing csapatából hárman jelentkeztünk zsűritagnak: Jogg Balázs egyetemistaként Formula Student csapattag volt, azóta pedig rendszeresen visszajáró zsűri, Kiss-Simon Máté és Bolla György viszont szűz kézzel vállalta a prezentációk szakmai értékelését.

Előzetesen annyit tudtunk, hogy az ötlet elszakadhat a realitástól, lehet akár űrhajóépítés is a cél, csak annyi a feltétel, hogy a versenyautóból kell kiindulni, és profitorientált tervhez kell támogatókat meggyőzni. A terv kidolgozottságának, az előadó(k) felkészültségének pontozásához viszont részletes útmutatót kaptunk, és a szervezők előre jelezték, hogy nagy lesz a szórás. Annyi az induló, hogy nem reménykedhet jó helyezésben a csapat, ahol az egyik tag mellékállásban viszi ezt a projektet. Ehelyett általában legalább két ember dedikált munkája nyomán jöttek létre az igazán veretes produkciók.

Kiss-Simon Máté, Jogg Balázs és Bolla György a bíráló asztalnál

A jó ötlet és a részletes kidolgozás csak együtt meggyőző

Mindössze tíz percben minden területet, többek között a piaci ellenfeleket és marketinget is érinteni kell, majd szintén tíz percben a zsűri kérdéseire válaszolni – ideálisan további adatokkal, illusztrációkkal megtámogatva az elhangzottakat. Jellemző a feladat nehézségére, hogy aki olvas, az előadói képességeire már csak a pontok felét kaphatja, és a prezentáció vizuális megvalósítása, rendszerezettsége is lényeges. Persze amikor egy betegség miatt beugró versenyző áll ki elénk, akkor elkerülhetetlen a vizsgadrukk és a hibázás, de talán a legnehezebb feladat azok értékelése, akik valóban meggyőző prezentációval jöttek.

Az egyik csapat szokatlan módon kifejezetten életszerű ötletet hozott, amit amolyan fordított pszichológiával abból szűrtünk le, hogy már tíz perce vitatkoztak a zsűritagok a megvalósíthatóságáról. Egy olyan versenyben, ahol ez nem feltétel, a realitás már önmagában meglepő, igazán kár, hogy a prezentáció hiányos maradt, nem kaphattak annyi pontot, amennyit a meglátás érdemelt volna.

Felkérhetnek külsős profit a gyártásra, de mindent az egyetemistáknak kell tervezni

Máskor a jó kiállású, lehengerlő modorú előadó oly tökéletesen vezette elő tervezetét, hogy menet közben több zsűritaggal is úgy éreztük: itt kérdésnek sincs helye, nemhogy hibát találjunk. Szerencsére sokféle pályáról érkeztek az önkéntes bírálók, így az adott bizottság elnöke épp azon a szakterületen dolgozott, amelyre az ifjú titán betörni kívánt ötletével – róla persze lepergett a sárm-offenzíva.

Tanulni a fiataloktól is lehet

Fejenként 9-10 csapat meghallgatása után végső soron azzal az érzéssel álltunk fel, hogy a versenyzők jó része hozta, talán verte is az átlagos startup cég felkészültségét. Márpedig ha mérnökpalántaként ilyen komolyan veszik az üzleti oldalt, akkor a piacra kilépve is erős versenytársakká válhatnak. Más kérdés, hogy a felhasználni tervezett marketing eszközök terén még nagy a szórás, és nem csak a kevésbé felkészült csapatokra jellemző a konzervatív gondolkodás. Persze amikor másfél millió eurót kér valaki egy befektetőtől, akkor nem kell sajnálni a téglát a légvárból, és lehet drága eszközökkel dobálózni, ám a való élet ennél szigorúbb. Összességében mégis sok olyan tervet hallottunk, aminek a piacosításában szívesen részt vállalnánk majd a jövőben.