A hazai ipari gyakorlatban még öt éve sem volt egyértelmű a B2B marketing ügynökség szükségessége – legtöbbeknek egy jó telefonkönyv és a hazai, illetve nemzetközi szakvásárok szorgos látogatása jelentette a marketinget. Nem kis részben a Covid hatására, ma már egészen más a piac valósága. Amúgy is ebbe az irányba mutattak a nemzetközi trendek, de a járványhelyzet, majd az ellátási láncokban fellépő nehézségek nyomán radikálisan megnőtt az online jelenlét fontossága a B2B-, sőt azon belül az iparos üzletmenetben is. Nagyon leegyszerűsítve: ma már teljesen megszokott, hogy az ipari beszerzést előkészítő információgyűjtés az interneten történik, beszerzési értéktől, technológiai komplexitástól függetlenül.

Ez azt jelenti, hogy az online marketing már nem csak örömteli plusz, de szükséges eszköz a sikeres iparos vállalkozások életében. Ám ennek felismerése további kérdéseket nyit meg, ugyanis a B2B, illetve azon belül az ipari marketing sikeréhez speciális piacismeretre, egyedi kommunikációs gyakorlatra, műszaki intelligenciára, tehát szakági tudásra van szükség. Ezzel a vízióval építjük az Ipari Marketinget.

Könnyen belátható, hogy az iparnak nem ugyanarra van szüksége marketing szolgáltatások területén sem, mint a klasszikus fogyasztói piacokon aktív cégeknek. Az alábbiakban ahhoz igyekszünk támpontokat adni, hogyan, milyen szempontok mérlegelésével érdemes partnert választani!

Az ipari szegmensekre specializálódott, B2B marketing ügynökség meghatározása

Specialista B2B marketing ügynökség alatt azt értjük, hogy egy kiszervezett marketing ügynökség ügyfélköre tartalmaz az adott B2B szakterület vonatkozásában több korábbi, lehetőleg sikeresen kivitelezett referenciát.

Ipari B2B marketing ügynökség alatt azt értjük, hogy egy marketing ügynökség ügyfélköre tartalmaz több korábbi iparos, iparvállalat, vagy az ipar területén műszaki tevékenységre szakosodott ügyfelet.

Az Ipari Marketing a hazai ipar különböző szegmenseire specializálódott B2B marketing ügynökség, portfóliónk kizárólag a hazai ipar szereplőiből kerül ki. Szakmakulturális felkészültségünket, eszközkészletünket és kollégáinkat is ennek mentén választjuk meg.

Kivitelező ügynökség, vagy stratégiai partner a jó B2B marketing ügynökség?

Ideális esetben a marketing egy szervezeten belül felépített vállalati funkció, amelynek fontos szerepe van akár a termékfejlesztésben is. Mindenképpen stratégiai jelentőségű terület.

Amennyiben mégis szükséges és gazdaságos a marketinget kiszervezni, érdemes ennek tükrében megfontolni, hogy olyan B2B marketing ügynökséget választunk, amely a teljes marketing rendszert stratégiai szinten képviseli (megtervezi, felépíti, üzemelteti), vagy olyat, amely csak egyes részfeladatok végrehajtásában tud szerepet vállalni.

Önmagában egyik irány sem jó vagy rossz, hiszen a részterületekre berendezkedett ügynökségek esetében jellemzően koncentráltabb specialista szaktudás épül fel. Ugyanakkor azt gondoljuk, hogy pont az iparban érdemes lehet stratégiai partnert választani, az alábbi okokból:

  • a jó marketing alapja a marketing stratégia, és iparban is kiválóan felmérhető az egyes niche piacok üzleti internetes potenciálja;
  • minden piac eltérő érettségen áll, így az eszközkészletünket a piaci sajátosságainak ismeretében érdemes megválasztani;
  • versenyhelyzettől függően egyes eszközök vagy tevékenységek elképzelhető, hogy egyszerűen nem is fognak működni, vagy legalábbis nem gazdaságosan, ezért más eszközökhöz szükséges nyúlni;
  • az eltérő piacokhoz nincsenek kész marketing mix receptek, hanem folyamatos teszteléssel, és helyzetértékelés mentén érdemes építkezni.

B2B marketing stratégiára épülő B2B marketing költségvetés

Amikor egy autóversenyző istálló versenyautót választ, azt jó esetben a kiválasztott verseny-kategória szabályrendszere és verseny körülményei mentén teszi. A tuning Zsiguli kiválóan alkalmas a hazai amatőr versenyeken való részvételre, de nyilván nem tudunk vele Formula autós versenyen indulni.

Ennek analógiáján érdemes megismernünk, hogy a saját ipari niche-ünkben milyen verseny körülmények uralkodnak. Egy jó marketing stratégia erre választ ad a piaci viszonyok ismeretében, és a válaszok mentén fogunk tudni jó beruházási és költségvetési döntéseket hozni.

Hogy extrém példákat említsünk:

  • amíg a kevés szereplős, tradicionális hazai iparágakban, ahol alacsony a digitális marketing érettsége, néhány millió forint beruházással már érdemi eredményeket el lehet érni az interneten, értsd: számíthatunk ügyfélmegkeresésekre;
  • addig a nagyon kompetitív, sokszereplős nemzetközi piacokon, ahol több digitálisan érett nagyvállalattal kell konkurálni (pl. műanyagipar, fémmegmunkálás, stb.), ott nagyságrendekkel nagyobb beruházásra lehet szükség hasonló eredmények eléréséhez.

Az egyik esetben elég lehet egy közepes technológiai színvonalú weboldal, évente néhány szakmai cikk, esetleg 1-1 videó, PR cikk, néhány tízezer forintos Google hirdetési költés. A másik esetben viszont egy teljesen más költségvetésben kell már az elején gondolkodjunk, és ennek megfelelően más kategóriás “versenyautót” kell választanunk, illetve az aktivitásainkat is sokkal komplexebben kell kezeljük.

Ennek minden marketing szakterületen érdemes érvényt juttatni, legyen szó arculatról, értékesítést támogató print anyagokról, weboldalról, SEO-ról, PPC-ről, de akár még azt is érdemes ez alapján eldönteni, hogy milyen minőségű fotókat készíttetünk weboldalunkra. Meggyőződésünk, hogy ideális esetben mindezeket egy rendszerben érdemes kezelni.

Egyedi weboldal kell a B2B marketing ügynökségi munkához?

A weboldal kivétel nélkül mindig az értékesítési, azaz a vásárlási illetve beszerzési útvonal egyik legfontosabb eleme, a digitális marketingre leszűkítve a marketing tevékenységek origója. Nem gondoljuk, hogy csak specialista B2B marketing ügynökségek tudnak a céloknak megfelelő weboldalt építeni, de egy tapasztalt ügynökségnél jellemzően komoly referencia és tudásbázis áll rendelkezésre arról, hogy mi működik az online, B2B marketingben. Ráadásul az iparban azonosítható néhány jellemző szegmens, amelyek egy jól körülhatárolható technikai eszközrendszerrel kiszolgálhatók:

  • mérnök-tanácsadó cégek, informatikai képviseletek,
  • kereskedelmi képviseletek, magas szintű műszaki tanácsadással,
  • nagykereskedő cégek, logisztikai hozzáadott értékkel,
  • egyedi terméket gyártó cégek, saját eszközparkkal,
  • konfekcionált termék gyártók.

Amennyiben szükséges az új weboldal készítése, azt érdemes kialakult, bevált eszközökkel, gyakorlott csapattal, működő rendszerek használatával, tehát egyedi megoldások helyett jól kipróbált rendszerekre építeni. Hiszen a legtöbb marketing tevékenység célja, hogy a látogatói forgalmat a honlapra terelje, ahol megtörténik a tájékoztatás, ideális esetben akár realizálódik a megrendelés. Mivel az internet egy komplex rendszer, az online marketingben szinte minden mindennel összefügg, ezért egy jól működő website nélkül nem érdemes pl. kampányokba kezdeni, illetve elindítani a rendszeres marketing aktivitásokat.

Véleményünk szerint kiemelten fontos olyan weboldal kivitelezőt választani, aki a későbbi marketing aktivitások technikai hátterét, technikai elvárásrendszerét ismeri, és azoknak megfelelő weboldalt képes megalkotni.

Milyen tartalmakat készít egy specialista B2B marketing ügynökség?

Talán a legnagyobb különbség a B2B és a B2C marketing között a tartalmak milyensége, mélysége. Hiába kezdi online a keresést egy cipőre vadászó tinédzser és egy nagy cég beszerzője is, a vásárlásig egészen más szempontok, preferenciák és döntési csomópontok vezetnek. Mert a B2B marketing azok szükségleteit, érdeklődését és kihívásait célozza meg, akik a szervezetük nevében vagy javára vásárolnak.

Ki kell emelnünk, hogy bár a keresőmotorok kiszolgálása, azaz a SEO természetesen fontos, de a sikeres online tartalom nem áll meg az algoritmus igényeinél. Egyértelmű tapasztalat, hogy a valóban informatív és olvasmányos szövegek, illetve az érdekfeszítő podcastok és videók sikeresebbek. Az iparos B2B marketing területén azonban van még egy fontos tényező: a szakértő szem.

Míg egy cipő webáruház nem a divatipar résztvevőit, hanem az utca emberét szolgálja ki, addig egy ipari vállalat weboldala a szakemberek, azaz más iparos vállalkozók, mérnökök és műszaki beszerzők számára készül. E két szempont együttesen azt eredményezi, hogy a legjobban működő tartalmak magas minőségben készülnek, és szakértő fogyasztók számára megfelelő mélységben dolgozzák fel az adott témát.

Abban viszont megegyezik az ipari B2B marketing más területekkel, hogy az online térben kiemelten fontos a rendszeresség. Ez a tapasztalataink szerint havonta minimum egy megjelenést jelent, de nem kell mindig díjnyertes tanulmánnyal jelentkezni: akár egy igazán kiemelkedő cikk is eredményt érhet el, ha mellé több jó kiegészítő tartalom társul.

Ezek a legsikeresebb formátumok az ipari marketingben

Természetesen minden vállalat helyzete egyedi, de nagy vonalakban elmondható, hogy az ipari marketingben ma jól működő eszköz a:

  • hírlevél
  • blog bejegyzés,
  • friss termékoldal,
  • PR cikkek és megjelenések,
  • videó, illetve
  • podcast.

Látható, hogy nem elsősorban Tiktok, Instagram és a hasonló social oldalak jelentik a fő csatamezőt, ám azért érdemes megemlíteni, hogy bizonyos esetekben ezekre is szükség lehet. Mivel általánossá vált az okostelefonok használata, így egy sikeres social jelenlét sokat tehet a vállalat ismertségének növeléséért, akár úgy, hogy a munkatársak szabadidejükben találkoznak az érdeklődési körüknek megfelelő, műszaki vagy ipari tartalmakkal.

A rendszeres aktivitás a B2B marketingben is kulcsfontosságú

A kutatás, a marketing stratégia, illetve igény szerinti branding és weboldalépítés – ezek a tervezés és fejlesztés lépései. A sikert megalapozzák, de tapasztalatunk azt mutatja, a konverzió, azaz a kvalifikált érdeklődés kulcsa a rendszeres aktivitás.

Nem titok, hogy a tartalomgyártás két fő célközönsége az ügyfél és a Google. Mivel a leendő ügyfelek először a keresőben tájékozódnak, úgy érdemes felépíteni a tartalmakat, hogy a kereső első oldalán megtalálható legyen az oldalunk. Ehhez rendszeres kulcsszó kutatás szükséges, ennek adataira építhető a témaválasztás, és folyamatosan figyelmet igényel a munka eredménye is – ha nem hozza meg a várt forgalmat, finomhangolásra van szükség.

Fizetett megjelenés – kell vagy nem kell?

A megfelelő minőségű és rendszerességű tartalomgyártás ugyan elengedhetetlen, de ma már az ipari marketing térben sem feltétlen elégséges eszköz, ahogy egyre többen lépnek online is piacra. A PPC hirdetés a kereső beszerzők elérésének egyik legkiszámíthatóbb módja. Tapasztalatunk szerint a B2B marketing ügynökségi munkában is egyre elterjedtebb eszköz a PPC hirdetés.

Nehezebben mérhető a fizetett PR megjelenések hatása nyomtatott vagy online sajtóban, de egy jól sikerült cikk nagy ugrást jelenthet márkaismertségben. Bár egy jól felépített, és rendszeresen frissített weboldal már önmagában szakértelmet, megbízhatóságot sugároz, a megcélzott piaci szereplők számára fontos médiumokban szereplés szintén sokat hozzátesz egy cég megítéléséhez – márpedig az ipari térben megszokott hosszú távú üzleti stratégiák esetében különösen fontos a partnerbe, és annak jövőjébe vetett bizalom.

Kiszervezett marketing divízió iparos vállalkozásoknak

Végső soron elmondhatjuk, hogy hiába alkalmaz más területekről ismerős megoldásokat, az ipari marketing egyedi koncepció. Mint kifejezetten ezzel a szakterülettel foglalkozó B2B marketing ügynökség, mi az ipari piac szereplői számára kínálunk stratégiai gondolkodás mentén felépített, kipróbált megoldásokat alkalmazó, és mérhető marketing szolgáltatást.

Amennyiben úgy érzi, vállalati céljai eléréséhez eljött az ideje átfogó, professzionális marketing munkát bevetni, forduljon hozzánk bizalommal!