Marketing stratégia alapok: a vállalati küldetés
Első cikkünkben bemutattuk, hogy miért elengedhetetlen a sikeres marketing kommunikációhoz egy jól megfogalmazott tagline, melyből az ügyfeleknek első hallásra kiderül, hogy mivel foglalkozik a vállalat. De mi a helyzet saját kollégáinkkal? Ha megkérdeznénk őket, tudnának arra válaszolni, hogy mi az a közös cél, amiért minden nap keményen dolgozunk? Mi motivál minket? Milyen értékek vezérelnek munkánk során?
Ahhoz, hogy egy koherens képet mutassunk a világnak a vállalatunkról, fontos, hogy a belső folyamatok is teljes egészében ezek szolgálatába legyenek állítva. Ne gondoljunk semmi bonyolultra! Egy jól definiált vállalati küldetés (más néven misszió vagy vízió) elvégzi ezt a feladatot helyettünk. De először vizsgáljuk meg, hogy mi is az a vállalati küldetés és milyen elengedhetetlen elemeket kell tartalmaznia!
Mi az a vállalati küldetés?
A lehető legegyszerűbben megfogalmazva a vállalati küldetés határozza meg, hogy MILYEN ÉRTÉKET és KINEK hozunk létre. Formailag nagyon hasonlít a tagline-ra, ez is egy rövid szöveges összefoglalója tevékenységünk irányultságának. A tagline-nál azonban egy hajszállal több: tükröznie kell azokat az értékeket, amelyek vállalatunk napi működését meghatározzák és amelyek a csapat munkájának is világos iránymutatást adnak.
Miért olyan fontos ez?
Ha a tagline első sorban a kívülre irányuló kommunikáció alapköve, akkor a küldetés a belső vállalati működés irányba tartásához elengedhetetlen. A teljesítmény sokban függ attól, hogy a csapat tagjai mennyire értik az alapértékeket és milyen mértékben tudnak azonosulni velük. A küldetés egy olyan fix pont, amelyhez bármikor visszatérhetünk, hogy megmutassa a helyes irányt. Összefoglalva tehát: míg a tagline puszta marketing célokat szolgál, a küldetés útmutatást ad az egész vállalatnak.
Sikerült meggyőznünk? Akkor munkára fel!
Összeszedtük a leglényegesebb kérdéseket, amelyekre egy jól definiált küldetésnek válaszolnia kell. Ha vállalati küldetésed minden felsorolt kérdésre megadja a választ, biztos lehetsz benne, hogy tökéletesen ellátja majd a funkcióját.
Mi a legfőbb célod?
Egyszerűnek hangzik és valójában az is. A küldetés foglalja magában, hogy mit csinálsz, milyen értéket teremtesz ügyfeleidnek.
Legyenek a napnál is világosabbak az egyes szerepek!
Kik azok a szervezetnél, akik a küldetést teljesítik? És kik, azok, akik részesülnek a megvalósulásában? Mivel a legtöbb a vállalat által létrehozott tartalmat inkább csak felületesen olvassák át az ügyfelek, ezért a tagline-nak és küldetésnek nagyon világosnak és könnyen érthetőnek kell lenniük.
Hogyan állítunk elő értéket?
Utaljunk az üzleti modellre is a küldetéssel. Személyes szolgáltatást kapnak ügyfeleid vagy egy terméket értékesítesz? Minél konkrétabban fogalmazzuk meg, annál nagyobb bizalmat ébresztünk az érdeklődőkben. Különösen akkor fontos ez, ha nem szokványos módon állítunk elő értéket. Ilyen esetekben is első hallásra ki kell derülnie jövőbeni ügyfeleink számára, hogyan nyújtunk nekik szolgáltatást.
Milyen értékeket képviselünk?
Tudasd csapatoddal és ügyfeleiddel is, hogy milyen értékek vezérlik a vállalat tevékenységét. Csak akkor tudnak az alapvető értékek tükröződni egy vállalat tevékenységében, ha azzal az alkalmazottak köre is könnyen tud azonosulni. Ehhez két dolog kell: olyan értékeket meghatározni, amelyekkel a kollégák valóban azonosulni tudnak, majd egyszerűen és világosan kell kommunikálni ezt feléjük. Mivel a B2B szférában egyébként is jellemzőek az egyedi igényekre szabott szolgáltatások és termékek és a hosszútávú, szoros együttműködések, így a stabil kimagasló minőség biztosításához kiemelt fontosságú, hogy a szervezet belsőleg is ezen értékek mögé sorakozzon fel.
Ne hagyjuk, hogy a multik egysoros fennkölt küldetéseik befolyásoljanak minket! Az indusztriális szférában célszerű annyira konkrétnak lenni, amennyire csak lehet. Használjunk egyszerű, lényegretörő és egyértelmű kifejezéseket, ezzel is segítve jövőbeni ügyfeleink számára szolgáltatásaink megértését!
Példának nézzünk meg néhány best practice-t az ipar világából
Egyik legrégebbi ügyfelünk a Famo például nem fogta vissza a karaterszámot, viszont küldetésük kiemelt részletességgel tartalmazza szolgáltatásaikat, külön kitérnek arra, hogyan állítanak elő értéket ügyfeleik számára:
Az elmúlt 25 évben azon dolgoztunk, hogy legyen mivel elkotornia az akadályokat sikerének útjából. Az építő- és bányaipar mélyére ástunk. Független európai gyárunkban manufakturális módszerekkel, modern termelőeszközök segítségével, rövid határidő alatt állítjuk elő szerelékeinket, akár egyedi igények szerint is. Bízunk negyedévszázados szakértelmünkben, ezért nem kopó alkatrészeinkre 1 év garanciát vállalunk, és korlátlan terméktámogatást nyújtunk.
A Famo küldetése tökéletes példája annak, hogy sokkal meggyőzőbbnek hat, ha konkrét szolgáltatásokra, tevékenységekre tudjuk lefordítani a vállalatunk által képviselt elveket. Mindenki arra törekszik, hogy ügyfelei elégedettek legyenek, de tegyük minél nyilvánvalóbbá, hogy mi mindent teszünk meg ennek érdekében. A Famo vállalati küldetése olyannyira univerzális, hogy nemcsak belső felhasználásra, de a marketing kommunikációban is eredményesen használható. Mind stílusában, mind tartalmában tükrözi a vállalat arculatát és értékeit, így képes akár a napi működés során is irányt mutatni a kollégáknak.